V Musée de l’Homme, v Múzeu človeka. Aké potešenie opäť stáť pred Nambu, bohyňou materstva. S papagájím zobákom, z ktorého visí štvorček látky, a v kabáte zo slamy je vskutku odstrašujúca. Predstavoval som si ju, ako triumfuje za zvukov Marseillaisy či Star-Spangled Banner; dodalo by jej to ešte osobitejší výzor… Díval som sa aj na veselý kostým, ktorý si obliekajú, už neviem kde, na obriezkové obrady. O kúsok ďalej je obdivuhodný bubon z povodia Ubangi, dve veľké drevené plochy, ktoré sa v hornej časti dotýkajú a na bokoch sú zakončené veľmi jemne vypracovanou byvolou hlavou s peknými, nádherne stočenými rohami. Pri pohľade cez okno ponad stromy na Trocadére Eiffelova veža pôsobí zvláštnym dojmom…
*
Z miestnosti so samými oknami na rue du Louvre, na poslednom poschodí jedných večerných novín, kde som sa na chvíľu zastavil, objavil som ten najkrajší výhľad, aký poznám, na…
(1900 – 1998) sa narodil v Paríži v anglicko-americkej protestantskej rodine. V prvej svetovej vojne narukoval v roku 1917 ako dobrovoľník. Neskôr študoval v USA na Univerzite vo Virgínii, ale takmer celý tvorivý život (okrem obdobia cez druhú svetovú vojnu) prežil v Paríži. V roku 1971 bol vymenovaný do Francúzskej akadémie, do kresla po Françoisovi Mauriacovi. Písal poviedky a romány, divadelné hry, eseje, veľkú časť jeho diela tvorí autobiografická spisba a monumentálne Denníky vydávané po častiach, ktoré nedávno vyšli aj v integrálnej verzii (Journal intégral, 2019 – 2021). Zaoberal sa otázkami literárnej tvorby, prekladu a jazyka (Le langage et son double, 1985). Vo svojej prozaickej tvorbe reflektuje otázky morálneho a spirituálneho charakteru spojené s homosexualitou a rigidnou náboženskou výchovou, problém individuálnej duševnej a náboženskej krízy (sám konvertoval na katolicizmus), nekomunikovateľnosť vnútorného utrpenia, ktoré často vyústi do situácie násilia a páchaného zla. Do slovenčiny sú preložené romány Leviatan(prel. S. Holá, 1972), Adriena Mesuratová(prel.…
(1954) pôsobí na Katedre romanistiky Filozofickej fakulty UK v Bratislave a v Ústave svetovej literatúry SAV. Prednáša dejiny francúzskej literatúry 20. storočia, teóriu literatúry a prekladu, vedie semináre umeleckého prekladu z francúzskej literatúry. Francúzsku literatúru prekladá od roku 1977 časopisecky a knižne. V slovenských vydavateľstvách jej vyšli napr. preklady A. Delbéeovej (Osud jednej ženy, 1988), B. Viana (Jeseň v Pekingu, 1990, 2005; Dušpastier z plavárne, 2002), A. Chedidovej (Géricault, 1994), A. Ernaux (Miesto medzi ľuďmi, Žena, 1994), M. Tourniera (Kráľ tmy, 1997), S. Becketta (Prvá láska, 2001; Malone umiera, 2004), I. Kadarého (Spiritus, 2002), L.-F. Célina (Cesta do hlbín noci, 2009) a i. Prácu s mladými talentovanými adeptkami umeleckého prekladu zúročila vo výberoch a v asistovaných prekladoch z francúzskej literatúry publikovaných v Revue svetovej literatúry: v roku 2015 vyšiel študentský preklad divadelnej hry R. Topora Zima pod stolom(č. 1); v roku 2009 zostavila francúzske číslo (3/2009) aj so študentskými prekladmi (P.…
Na poskytovanie tých najlepších skúseností používame technológie, ako sú súbory cookie na ukladanie a/alebo prístup k informáciám o zariadení. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracovávať údaje, ako je správanie pri prehliadaní alebo jedinečné ID na tejto stránke. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže nepriaznivo ovplyvniť určité vlastnosti a funkcie.
Funkčné
Vždy aktívny
Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
Predvoľby
Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
Štatistiky
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely.Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
Marketing
Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.