Nadžíb Mahfúz: Medzi dvoma palácmi (prvá časť Trilógie) preklad
Z arabčiny preložila Katarína Bešková
Dom naplnila nádej, že tento deň prinesie jeho obyvateľom úľavu do ich upätého života, spútaného prísnymi zákazmi a neúnavnými povinnosťami, a ak sa im zažiada, budú si môcť vychutnať dúšok nevinnej slobody a dopriať si chvíľu odpočinku od neustáleho dozoru.
Kamál sa nazdával, že sa bude celý deň len hrať, či už v dome, alebo vonku. Jeho sestry Chadídža a Á’iša dúfali, že sa im večer podarí vykĺznuť z domu k susedke Marjam, kde strávia veselú hodinku plnú zábavy. Táto príjemná atmosféra však nesúvisela s príchodom jari, prinášajúcej priateľské teplo, ktorá konečne vystriedala zimné mesiace, keď človek cíti menej voľnosti. Nie, jar veru nebola príčinou tej náhlej slobody, ktorá z ničoho nič zavítala do domu. Prišla ako prirodzený dôsledok cesty pána Ahmada do Port Sa’ídu, kam ho vždy raz za pár rokov na deň či dva zaviedli obchodné záležitosti. V piatok ráno odcestoval podľa plánu a zvyšku rodiny sa tak začal oficiálny deň voľna. Všetci dychtili po troche slobody v príjemnej, uvoľnenej atmosfére, ktorá zavládla po náhlom odchode otca z Káhiry. Matka však urobila nádejam dievčat a rozmarným túžbam mládencov zdráhavý, no rázny koniec.…
(1911 – 2006) je egyptský spisovateľ a nositeľ Nobelovej ceny za literatúru (1988). Narodil sa v štvrti Džamálíja, uprostred starobylej Islámskej Káhiry. Zásadným spôsobom sa pričinil o rozvoj arabského románu. Vo svojej tvorbe verne zobrazil ducha doby a atmosféru káhirských ulíc a tiež brilantne vykreslil široké spektrum komplexných ľudských charakterov. Jeho najznámejším dielom je tzv. Trilógia(1956 – 1957), ktorá opisuje osudy rodiny obchodníka Ahmada Abd al-Džawáda na pozadí búrlivých spoločenských a politických zmien v prvej polovici 20. storočia. Jednotlivé časti sú pomenované podľa ulíc Islámskej Káhiry: Bajna al-kasrajn (Medzi dvoma palácmi), Kasr aš-šawk (Palác túžby), as-Sukkaríja (Cukrová ulica) a mimoriadne výstižne zachytávajú egyptskú spoločnosť na prechode od tradičných hodnôt k modernite. Mahfúzova tvorba sa však neobmedzuje len na realizmus, ale nájdeme v nej aj diela alegorické, s nádychom surrealizmu, existencializmu, magického realizmu, či dokonca pretkané absurdnými tónmi. Mahfúz napísal celkovo 34 románov, stovky poviedok a novinových článkov, niekoľko divadelných hier a filmových scenárov. V roku 1994 bol naňho spáchaný pokus o atentát, pri ktorom prišiel o cit v pravej ruke. Z jeho diel možno spomenúť al-Káhira al-džadída (Nová Káhira; v českom preklade…
(1987) pôsobí ako vedecká pracovníčka na Ústave orientalistiky SAV. Vyštudovala prekladateľstvo-tlmočníctvo v kombinácii anglický a arabský jazyk a kultúra a v roku 2015 získala titul PhD. v odbore literárna veda na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Vo svojom výskume sa zameriava na modernú a súčasnú arabskú literárnu tvorbu, venuje sa však aj problematike pamäti a traumy v súčasnej arabskej próze. V anglickom jazyku jej vyšla monografia venovaná vplyvu Tisíc a jednej noci na tvorbu Nadžíba Mahfúza s názvom Mahfouzian Nights: Fate, Desire and Politics in Layālī Alf Layla. Preklady z arabskej literatúry publikovala v časopisoch Revue svetovej literatúry a Rak, ako aj v knihe Súčasná egyptská literatúra: Dystópia, cenzúra a Arabská jar, ktorej súčasťou je malá antológia súčasnej egyptskej prózy.
Na poskytovanie tých najlepších skúseností používame technológie, ako sú súbory cookie na ukladanie a/alebo prístup k informáciám o zariadení. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracovávať údaje, ako je správanie pri prehliadaní alebo jedinečné ID na tejto stránke. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže nepriaznivo ovplyvniť určité vlastnosti a funkcie.
Funkčné
Vždy aktívny
Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
Predvoľby
Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
Štatistiky
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely.Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
Marketing
Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.