Džamál al-Gítání: Udalosti v uličke Za’farání preklad
Z arabčiny preložil Jozef Vrabček
Meno: Husajn al-Hárúní, prezývaný Reďkovka Povolanie: majiteľ a predavač v obchode so zmiešaným tovarom a miestny misahharátí1; povolanie zdedil po otcovi Miesto narodenia: Ulička Za’farání č. 3 Trvalý pobyt: Ulička Za’farání č. 3 Charakteristické črty: Výška 127 cm, podlhovastý, mierne zašpicatený tvar hlavy, pripomínajúci kužeľovitú bielu reďkovku. Oči sa mu lesknú ako sklenené guľôčky, pričom zrenice vždy vyjavene hľadia nadol, akoby s výrazom zdesenia. Z pootvorených pier mu občas z kútika steká k brade tenký prameň slín.
1) Najmä v minulosti muž, ktorý počas pôstneho mesiaca ramadán pred svitaním chodil ulicami a bubnovaním budil muslimov, aby stihli zjesť pred východom slnka posledné jedlo (suhúr).
Rodinný stav a súvisiace okolnosti: Isté slnečné nedeľné ráno koncom roku 1957 sedel Husajn prezývaný Reďkovka v kaviarni „strýca Datúrího“, keď sa na vyľudnenej ulici objavilo dievča svetlej pleti nesúce plechovku petroleja (ako sa neskôr ukázalo, vracalo sa práve z nákupu domácich potrieb). Usmievalo sa na iné dievča idúce oproti…
sa narodil v roku 1945 v hornoegyptskej dedinke Džuhajna. Jeho detstvo i celý jeho život (a dielo) sú však neodmysliteľne späté so starou káhirskou štvrťou Džamálíja, kam sa jeho rodina presťahovala krátko po jeho narodení. Vyrastal vo veľmi skromných až núdznych pomeroch, a aby svojej rodine v ťažkej ekonomickej situácii pomohol, vyštudoval navrhovanie orientálnych kobercov, pričom sa po skončení štúdií istý čas týmto povolaním aj živil. Svoju spisovateľskú dráhu začal zbierkou poviedok, ktorú vydal v roku 1969 pod názvom Awrák šább áša mundu alf ám(Záznamy mládenca, ktorý žil pred tisíc rokmi). V rokoch 1993 – 2011 zastával miesto šéfredaktora v známom egyptskom literárnom časopise Achbár al-adab (Literárny spravodaj). Je autorom dvanástich románov a desiatich poviedkových zbierok, ktoré boli vysoko hodnotené domácou i medzinárodnou literárnou kritikou a priniesli autorovi mnohé významné ocenenia. Zomrel v roku 2015. V slovenskom preklade Mareka Briešku čitatelia môžu spoznať Gítáního diela Zajní Barakát (Z. B., Kalligram, 2009) či Pyramídové texty (Mutún al-ahrám, Baum, 2010).
(1983) vyštudoval prekladateľstvo a tlmočníctvo v kombinácii arabský a anglický jazyk na Filozofickej fakulte UK, kde neskôr pod vedením prof. Jána Paulinyho obhájil dizertačnú prácu venovanú vplyvu súfizmu v modernej arabskej literatúre. Na rovnakom pracovisku niekoľko rokov vyučoval modernú spisovnú a egyptskú hovorovú arabčinu, viedol prekladateľské a tlmočnícke semináre a prednášal klasickú a modernú arabskú literatúru. Svoju oblasť záujmu následne rozšíril o modernú perzštinu, ktorú študoval na Teheránskej univerzite a ktorej sa aktívne venuje doteraz ako prekladateľ a tlmočník. Externe vyučuje na Masarykovej univerzite v Brne.
Na poskytovanie tých najlepších skúseností používame technológie, ako sú súbory cookie na ukladanie a/alebo prístup k informáciám o zariadení. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracovávať údaje, ako je správanie pri prehliadaní alebo jedinečné ID na tejto stránke. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže nepriaznivo ovplyvniť určité vlastnosti a funkcie.
Funkčné
Vždy aktívny
Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
Predvoľby
Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
Štatistiky
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely.Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
Marketing
Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.